(Kamenko M. Marković) NENAD CORELj - PESMA JEDNE KIČICE
Nenad Corelj je rođen 1960. godine u Knjaževcu. Osnovnu školu i gimnaziju je završio u svom rodnom gradu. Njegov otac je bio muzičar, ali je Nenad još u detinjstvu odlučio da se posveti slikarstvu. Imao je dvadesetak samostalnih izložbi po gradovima Srbije, i isto toliko grupnih, na tom prostoru. Šest puta je grupno izlagao u inostranstvu (Rumunija, Mađarska, Austrija, Slovačka, Švedska, Bugarska). Slike mu se nalaze u privatnim zbirkama u Srbiji i Makedoniji. Jedan broj Cereljevih radova čuva i Zavičajni muzej u Knjaževcu. Nenad Corelj radi u svom rodnom mestu, i živi u njemu.
Slikarstvo Nenada Corelja obeleženo je prefinjenim osećanjem tona, divnom čulnošću, savršenim stišavanjem u površini, i svetlošću na pejzažima da se slobodno može nazvati neobičnim i vanrednim. Ono što je na Coreljevim pejzažima najlepše, to je svežina posmatranja i snaga inspiracije. Vidi se da njihov tvorac duboko voli i razume svoje motive. Zato i jesu najuspelije one njegove slike malog formata koje je slikao direktno „pred motivom,“ pod utiskom prvog i neposrednog uzbuđenja.
Njegov stil najčešće obeležavaju sažetost i neka vrsta intenziteta bez razmetljivosti. Coreljeva zima je tiha, poetična i budi sećanje na detinjstvo. Na slici „Stabla“, kompozicija je snažna, pre svega, zbog dva rumena drveta postavljena u prvi plan. Potom se nižu lepi valeri i treptaji retkih tonova, dok se kroz ogolele grane nazire ustreptali oker. Ili slika „Breze“, na kojoj šumica pod belim pokrivačem ćuti. Lišće što je prezimilo pod snegom, u žbunu, žuti se, a tri breze, divno naslikane, umetnikovo nadahnuće zasulo je prahom od zlata. Kakva tišina i kakva čista lepota jednog pejzaža! „Selo“, je akvarel koji se ne zaboravlja. Zima je stišala selo. Ljubičast sneg, božanski predeo. Difuzna atmosfera preplavljuje prostor i blago treperi u vazduhu. On, koji poseduje nepogrešivo osećanje za boju, ponekad je suzdržan i hladan, na ovoj slici je topal, i blag.
Koliko odličnih pejzaža, koliko odličnih slika. „Put za vinograd“, „Balanovac pojata“, „Stara planina“, „Babin zub“, naslikane su tananim i znalački odabranim valerima. Jedna divna Stara planina, veličanstvena i golema, žarka po svojim bojama žutog, bordoa, plavog, riđeg, zelenog, ružičastog i ljubičastog pojavila se sa ovim slikarem kod nas, vanredna po svojoj arhitektonski specifičnoj lepoti talasa, brda, proplanaka i uvala. Slika „Šumica“, donosi duboku tišinu šume zaspale pod naslagama snega i mlakim suncem.
Desetak divno naslikanih pejzaža sa Stare planine, otkrivaju nam da se Coreljeva umetnost sastoji iz širokog registra palete, iz smišljenog i duhovitog izgrađivanja tonova, iz jednog rafiniranog poretka osetljivih površina, iz drhtave fakture koja je gotova da nam ponudi impresiju da se nalazimo pred kolorističkom analizom jednog određenog dela dana. Corelj slika Staru planinu nekoliko puta godišnje, pravi pauze koje su potrebne da u njemu dozri sva ona poezija i muzika koju on u sebi nosi.
Ponirući u prirodu selektivnim okom umetnik se zaustavlja na fragmentima u stalnom kretanju i promeni. On osluškuje i na hartiju prenosi svu datost i suštinu doživljaja. Ništa mu ne smeta da rascvetane trešnje gleda tako nežno kao jedan Japanac.
Mrtva priroda, je žanr slikarstva koji zajedno sa pejzažima, najviše leži Nenadu Corelju. Poneka rešenost tih slika uzdiže slikarstvo Nenada Corelja do značaja sasvim neobičnog u nas. Njegove „Bele rade“, kojima je opčinjen, sa cvetovima od najfinijeg tkiva, dela su pred kojima zastaje dah.
Coreljeve slike trepere od svetlosti i boje, efekat omogućen primenom brzih i kratkih poteza dobro natovarenom kičicom. I linija i boje navode na sanjarenja, ali zadovoljstva koja iz toga proističu različite su prirode a savršeno jednaka i nezavisna od predmeta slike.
Naslikao je sa neverovatnom lakoćom, odlične mrtve prirode, kojima smo mi, ljudi od struke, prinuđeni da se divimo. Ali, ovo i ovakvo slikarstvo nije nastalo ni odjednom ni slučajno, već dugim i upornim radom. Njegove vaze sa cvećem, imaju fin, vibrantan crtež i topao, raspevan kolorit. Na njegovim slikama, cveće ima lepotu neprolaznog sna. „Viseći cvetovi“ su prekrasni. Retko kad se na jednom akvarelu može videti prirodniji sjaj cveća prikazan sa više poezije.
Coreljev „Pogled na Knjaževac“ prikazuje skoro fotografsku istinu, ne želeći da izdvoji bilo koji predmet. Na slikama na kojima prikazuje arhitekturu voljenog grada vidimo takvu lepotu atmosfere i tona, takvu modulaciju valera, i jednu tako bistru i tako tačno nađenu gamu, da sve to deluje gotovo savršeno.
Motiv u slikarstvu predstavlja izazov za kreativnu svest ali i opasnost da uvek privlačna naracija preraste u dominantnu vizuelnu činjenicu. Svestan toga Nenad Corelj uspeva da fenomen narativnog potisne u drugi plan ili da ga posve zanemari i sliku svede na čistu likovnu vrednost. Uveren sam da će se o njegovim slikama još pisati, kad se bude pisalo o srpskom akvarelu koji je među nama, a koji šira javnost još tako malo poznaje.
Akvarel je, odviše specifičan žanr, i prema tome i suviše otmen da bi mogao da oduševi i druge osim onih koji su po svojoj prirodi umetnički nastrojeni, veoma zaljubljenih u svaku izrazitu individualnost. Ne samo da je akvarel stvoren da veliča umetnikovu obdarenost, nego bi svakom slikaru bilo teško da na papir ne prenese svoju najintimniju ličnost.