(Kamenko M. Marković) VLADIMIR  CRNOMARKOVIĆ - TRAGOVI DUŠE

Izvor: Niški portal | 08-Jan-2021 | 16:51
Vladimir Crnomarković  rođen je 1960. godine u Nišu. Osnovnu i srednju  Umetničku školu „Đorđe  Krstić“, (grafički odsek)  završio je u svom rodnom mestu. Rođeni crtač, kome se crtanje nametnulo samo po sebi kao životni  poziv, a slikar iz strasti, za svoju  dušu više no  za javnost.
 
Na izložbi održanoj aprila 2010. godine u Galeriji Niškog kulturnog centra, Crnomarković  je pokazao publici „kako on vidi“ spomenike Moravske stilske grupe. Forma tih raskošnih hramova bila je rastočena i dovedena na granicu simbola. 
 
Vojislav Dević, autor kataloga koji je pratio ovu izložbu akvarela, između ostalog je napisao:“Crnomarković je počeo svoje slikarsko istraživanje, pronalazeći svoj subjektivni likovni izraz. On je svoje simbole našao u srednjovekovnoj srpskoj crkvenoj arhitekturi.“ Vladimir Crnomarković  je, dve godine potom, akvarelom na potpuno realističan način prikazao te iste hramove. 
 
Foto: „Crkva  manstira Ravanice“
 
Foto: „Crkva manastira Kalenića“
 
Kakva divota!
 
Dva  od tih njegovih  akvarela, „Crkva  manstira Ravanice“ i „Crkva manastira Kalenića“  bila su izložena zajedno sa  radovima Sime Čemerikića, Zlatka Pavlovića, Momira Armuša i Nenada Corelja na izložbi u Turn Severinu, 2012. godine. Tom izložbom  na simboličan način obeležen  je  jedan vredan  jubilej: 70 godina akvarela na prostoru jugoistočne Srbije. 
 
Umetničko delo je jedno žarište koje širi toplotu: svako uzima onoliko koliko može da primi.
 
Vladimir Crnomarković  ne  slika po Prirodi, on uzima od nje teme ili izvlači iz  njene punoće. Posmatra predele svog rodnog grada, pejzaž sa nekim zanimljivim arhitektonskim  objektom koji je  milovala magla ili udario zrak sunca. Slika ga nežnim tonovima, prefinjeno, bez oštrih ivica, i preliva  blagom plavičastom  izmaglicom.
 
 
 
Godine 2019, u Galeriji Niškog kulturnog centra,  Crnomarković je izložio jedan broj svojih akvarela. Izložba je bila tako  koncipirana da su je tvorile tri tematski  zaokružene  celine. Jedan  segment  činili su, već pomenuti  spomenici Moravske stilske  grupe, drugu celinu činile su brojne studije portreta. Tu  je, čini se,  slikareva pažnja bila usmerena ka najjačoj sintezi: dati maksimum, uz izbegavanje linija i  oblika koji su postali  manje  bitni. Svako  od tih  dramatično naslikanih lica,  bilo je rezultat umetnikove inspiracije.
 
Verujem da slikarsko delo predstavlja u isti mah i mnogo više i mnogo manje od onog što se obično veruje.
 
Treći deo izložbe  bio je posvećen jednoj  plemenitoj životinjskoj vrsti - mački.  Umetnik ih je smestio u jedan imaginarni prostor i naslikao  u različitim pozama: jedne leže, druge sede,  treće su u pokretu, a neke,„poziraju“.  Sve su  dobro naslikane. Zaodenute divnim krznom,  gledaju svet  svojim plašljivim, krupnim, okruglim očima. 
 
Ikonografija  ovih nežnih životinja jeste Crnomarkovićeva lična lirska tvorevina.
 
Vladimir Crnomarković na svakom mestu traži prolaznu lepotu sadašnjeg života što izmiče.   
 
Autor kataloga  za ovu izložbu, Vladan  Ranđelović, akademiski slikar iz Niša, je između ostalog napisao:“... Umetničku misao smelo vodi kroz motive pejzaža, verskih objekata i životinja. Raznovrsni motivi daju bogatstvo i punoću lirskom izrazu. Splet finih linija, tananih, sliva se u jednu celinu, vrlo široko, proporcionalno komponovanu, sa jasno određenim bojenim  odnosima. Na akvarelima primećujemo odlučnost  poteza širinu i  snagu i veliku veštinu i izradi.“
 
Umetnik, što će reći specijalista, jeste čovek vezan za svoju paletu kao seljak za zemlju.  
 
Imao je do sada devetnaest samostalnih izložbi i učestvovao na više od pedeset  likovnih kolonija. Dobitnik je brojnih nagrada i priznanja, od kojih izdvajamo  prvu nagradu na trećem bijenalu akvarela  malog formata u Beogradu, 2013 godine, i prvu nagradu  na sedamnaestom Prolećnom likovnom salonu  2016.  u Velikoj Plani.
Komentari
0
Pošalji komentar
AJo uwU
Slažem se sa uslovima i pravilima pisanja pisanja komentara.
Povezane Vesti: